Resultat

Ja här tänkte jag skriva ner lite utav Isaks resultat, de flesta kan jag inte gå in så mycket på eftersom han hade en "karrär" innan han flyttade till familjen Lång, därför rekomenderar jag att den som kanske är nyfiken på vad Isak hittat på fr. L (före Lång) går in på skk:s hundata. Anyway, jag själv har varit med på ganska många Tollarspecialer, tävlingar, hundträffar och skogspromenader vid detta laget och allt började tack vare faster Meta ,ägare till vildandens Vargtass af Dinchi & Rödahunds Rövare Trix (som tyvärr inte finns med oss längre). Jag vet inte när det började men, jag följde iaf med henne som en svans på många events med Trix. Där började väl intresset för tollare, hundintresset hade alltid funnits innan men tollare är ju ngt speciellt=). När Isak kom in i våra liv runt -99 om jag inte har helt fel så var ju snart hela familjen med i gamet. Tollarespecialen blev snart en återkommande tradition som för så många andra. Vi ställde dock aldrig upp i ngn tävling med Isak förrän sommaren 2006. Varför? Ja det kan man fråga sig, så här i efterhand ångrar jag att vi inte började tidigare, för det har vart grymt skoj. 
så efter en liten utmaning från päronen och faster så anmälde jag oss till tollarspecialen 2006. Vem tror ni fick ställa? moi! Nej inte pappa trots att det på pappret är hans hund=) och inte heller mamma som skryter om sitt handlerpris som hon fick, jag vet inte när....(Rival, vår labbe, som hon ställde blev väl oplacerad men det är inget vi pratar om *ler). Sagt och gjort, på den vägen är det och eftersom det gick så bra så har  det följt några stycken.

* Tollarspecialen 2006, Mariestad, : Tvåa i veteranklassen
* SSRK utställning maj 2007 Travbanan Östersund: BIR Veteran, ck, tredje bäste hane
* Tollarspecialen 2007, Tånga-Hed, Vårgårda:  Tvåa i veteranklassen, hp
* Inofficiell utställning,brukshundsklubben i Sveg: BIR veteran, hp, BIG-reserv, BIS-veteran tvåa.

2006, Mariestad
image14

Sveg

Isak är mer intresserad av vad domaren pysslar med och vilel inte titta på mig =). Kanske var det rosetternas fladdrande som fick honom på hugget. ja han ser ju alert ut om inte annat. Oj vad det blåste, tält flög och kallt var det !!

image16




image17


Planering

I lördags anmälde jag oss till SSRK utställningen i Wången den 17/11, vi skall bara vara med på lördagen, eller bara å bara det räcker allt för oss=), Även Maria & Gustav och Soya ska med så det blir en mysig heldag. Skoj med en officiell utställning nu, det ju riktgt bra på förra ssrk ust. på travbanan här i Östersund och även i Sveg nu i september, synd bara att den i Sveg var inoff, men va tusan det är ju bra träning. *skrattar* ja och så har man en 15 årig tollare...hmm träning? hrm, jajamen för många fler blir det, det har vi bestämt ! 

Johanna och remus och ny"toll"skottet, (dinsoaurie) Jing ska tydligen komma dit oxå som åskådare, kul kul. Denna gången är planeringen att soya ska hem med x antal fina rosetter. Hon har fått grymt bra kritik varje gång med ändå räcker det inte hela vägen, dumt! Men vi håller både tummar och svansar den här gången.

Blåsigt värre på Smögen!!
image10


Bilder


Detta är en gammal bild  på Isak, jag tror att han är två eller tre på den här bilden. En sån snygging va ! Bilden brevid är Isaks pappa Lyonhouse Andrew.


image7 image8

Sveg 15 september -07
image9

En lyckad dag
En lyckad dag i Sveg helt enkelt

Dags att åka hem till östersund då, tänk att få dela plats med en sån vacker tjej som soya=) Jag tycker det, men säger det inte högt. Någon kan ju få för sig att jag tycker om henne.
Soya och Isak

Information om Tollarsjukan

TOLLARSJUKA


Sedan några år har hundar av rasen Nova Scotia duck tolling retriever (även kallad tollare) drabbats av ett sjukdomskomplex som kallas för tollarsjuka. Många frågor är fortfarande oklara när det gäller tollarsjuka och sjukdomsbilden kan variera kraftigt. I nuläget är det osäkert om det rör sig om olika varianter av en sjukdom eller om det i själva verket är flera sjukdomar. De sjukdomsbilder som uppträder är huvudsakligen reumatisk värk med ledinfalammation (artrit) eller hjärnhinneinflammation (meningit). Ofta drabbas unga hundar, vanligen yngre än fyra år.

Man har misstänkt att det är immunförsvaret som reagerar "fel" hos hundar med tollarsjuka. Vad som utlöser sjukdomen och på vilket sätt immunförsvaret fungerar onormalt är dock fortfarande okänt.

Autoimmun reaktion
Sjukdomsbilden vid tollarsjuka är i vissa fall mycket lik så kallade autoimmuna sjukdomar. Autoimmuna sjukdomar kännetecknas av en onormal immunologisk reaktion i kroppen, riktad mot kroppens egna vävnader. Normalt skyddar det egna immunförsvaret mot främmande ämnen (så kallad antigen) som kommer in i kroppen utifrån (till exempel bakterier och virus) men kroppens egen vävnad ska inte angripas. När man drabbas av en autoimmun sjukdom har någonting i denna reglering mellan främmande och egen vävnad satts ur funktion. I samband med autoimmuna sjukdomar förekommer vanligen antikroppar (en typ av skyddsämnen producerade av immunförsvarets celler) riktade mot kroppsegna vävnader (så kallade autoantikroppar) i onormal mängd. Det är fortfarande oklart om det är en autoimmun reaktion som är grundorsaken till tollarsjuka, eller om andra immunologiska faktorer är inblandade.


Symtombild

Symtom hos drabbade hundar är ofta stelhet samt led- och muskelsmärta som kan vara mycket lik den som förekommer vid autoimmuna reumatiska sjukdomar. Stelheten är vanligen mest påtaglig efter vila och kan ofta "värmas ur" efter hand. Hunden kan ha ont i musklerna och vara ovillig att till exempel gå i trappor eller hoppa i/ur bilen. Det är också typiskt med en så kallad "vandrande hälta" där olika ben och olika leder drabbas. Hos en sådan hund kan hältan vara mest markerad på ett ben en vecka, medan den veckan därpå kanske huvudsakligen ömmar från ett annat ben. Spontana förbättringar och försämringar av sjukdomsbilden är något som ofta kännetecknar sjukdomen.

Ibland drabbas hundarna av feber och i vissa fall påverkas även njurar och lever. När andra organ också är inblandade kan detta vara ett tecken på den autoimmuna sjukdomen SLE (systemisk lupus erythematosus). Det kan dock vara så att tollarnas variant av SLE skiljer sig något från SLE hos andra hundraser.

Hjärnhinneinflammation har också beskrivits som ett symtom hos hundar med tollarsjuka. Ibland har man angivit att hjärnhinneinflammationen kan uppträda tillsammans med symtom från lederna. Hjärnhinneinflammation visar sig som en ofta akut uppkommen stelhet i nacken med kraftig smärta och vanligen också feber. Hundarna rör sig mycket ovilligt och kan skrika till spontant. I nuläget vet vi inte om hjärnhinneinflammation hos tollare är en del av tollarsjukan, med liknande (ännu okänd) grundorsak, eller om det är en separat sjukdom.


Diagnos

När en hund insjuknar första gången med ovan nämnda symtom är det viktigt att utesluta andra diagnoser, eftersom symtomen kan ha många andra orsaker. Det kan till exempel vara aktuellt med olika blodprovsundersökningar, röntgen och/eller ultraljud. Hos en hund med tecken på hjärnhinneinflammation bör prov av ryggmärgsvätskan tas för att kunna fastställa diagnos samt klargöra vilken typ av hjärnhinneinflammation det i sådana fall rör sig om.


Behandling

Behandlingen varierar något beroende på typ av symtom. Antibiotikabehandling kan bli aktuell om man misstänker, alternativt inte kan utesluta, en infektion. Ofta försöker man lindra symtomen genom att behandla drabbade hundar med smärtstillande/antiinflammatoriska läkemedel eller kortison i nedtrappande dos.

Effekten av behandlingen varierar. Regelbundna återbesök med provtagning kan bli nödvändiga, eftersom sjukdomen ofta är kronisk och det finns risk för återfall efter avslutad behandling. Fortfarande är dock mycket okänt kring sjukdomsutveckling, prov-och behandlingsresultat, prognos med mera.


Gör om gör rätt


Eller pröva att göra det överhuvudtaget. Ja jag ska pröva, ska se om jag inte kan få in några bilder i detta lilla inlägg. Jag fattar ju absolut ingenting alls=) Men men den som lever får se hur det artar sig. Jag har ju sagt att denna sida ska handla om lite allt möjligt, som de allra flestas sidor gör kan jag tänka mig, *ler*

Men sanningen är den att jag faktiskt gjort detta i första hand för Isak. Jag har genom åren blivot så avundsjuk på alla hundägare som har så fina hemsidor och uppfödare på vars hemsidor man kan följa hundar och deras ägares bravader & framgångar. Vi har aldrig haft ngt sådant. Så detta är nu mitt bidrag, mitt bidrag till eftervärlden för isaks skull. *skrattar* Ja det lät ju inte lite högtravande=) Men men för familj, vänner och andra intresserade: Ni är varmt välkomna att här på min "blogg" följa Isak och kanske oxå mig för den som är nyfiken. Dåså, nog om detta nu är det dags att kanske fixa upp n¨n bild oxå....hjälp.....






Detta är Isak





JAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jippi det gick ju !!! Tjoho, tänk va bra det går när man fått traggla ett tag =)

Välkommen till min nya blogg!

Hejsan
Tänka sig! Nu har även jag tagit steget in i denna moderna tid med bloggar och God knows what. tanken med den här sidan är att berätta om mig själv, mitt liv, min familj och Isak så klart, som ju är en del av vår familj. Isak är min sambo,, som med sina 15 år, fyra tassar, högludda snarkningar och förkärlek till mycket gos gör min vardag väldigt mycket mysigare och roligare. Mer information om oss, vår familj, våra vänner¨,bilder och intressen kommer senare när jag fått kläm på allt detta. Så vi hörs!!

RSS 2.0