Angående kupering

Upprörd, ja det är vad jag är. Som hundälskare men framförallt djurälskare kan jag inte förstå detta otroligt korkade påfund. NI som känner mig vet att jag beundrar dobermanhundar, för mig är de en sån vacker och otrolig hundras som verkar vara så mysiga. Men vilka är inte det å andra sidan=) HUr som helst skulle jag i framtiden kunna tänka mig en sådan hund....om den får plats bland alla planerade tollare & bullisar det vill säga *ler*.

Kikade in på Doberman klubbens hemsida för att dregla lite och döm om min förvåning och förfäran över attityder kring kupering, i sverige? än idag? Har som sagt aldrig fattat detta påfund men fick en historisk bakgrund i alla fal på hemsidan, vilket kanske kan vara bra ur kunskaps synpunkt. tydligen skall det ha handlat om att delvis göra hundarna svårare att få tag på, både för andra hundar och fär människor. "en kuperad doberman som inte vill bli fångad är som en halv tvål". Jahaa.....men det förklarar ju saken. hrm. En person frågade om de visste ngt land där de ännu helkuperade, i frågan dök även FRankrike upp & huruvida de infört förbud ännu......eftersom hon hemskt gärna ville importera en helkuppad valp innan de var försent (?!?!). Ja behöver man säga mer? En annan fråha handlade om fö-resp nackdelar. Den som svarar på frågan uttryckte sig med att det i regel handlar om för utseendet skull & att hon själ tycker det var väldigt vackert. sen hade hon heller aldrig märkt ngn skillnad i temprament eller annat på sina hundar, kuperade eller inte. Så bra då....

Ett argument jag gör då & då om huruvida det skall vara Rätt" eller "okej" med kuppade hundar är att avelsbasen annars riskerar att bli smal. Pga av att kuperade (bättre) hundar ofta väljs bort till förmån för sämre okuperade hundar ochh människor är dumma som bara ser till att hunden är kuperad och inte att den innehar andra egenskaper som skulle vara bara för rasen etc. Idioti om du frågar mig, hur tänker man när man stympar en hund för att den ska se mer tilltalande ut? "min hund skade svansen så ill att jag fick kupera henne, hade hon varit kuperad från början hade det aldrig behövt hända". *flinar* Skrattretande, kan man inte erkänna att man gör det för estetikens skull så.......det är bättre för hunden.....jaha hur tänkte du då? var den inte född med svans kanske? Avla fram en hund med uppåt öron & minimalt med svans då. Eller jag vet !! skaffa en annan hund. Jag tycker att en Landseer eller en Pyréneehund är fantasktiskt fina & goa, men inte f** skaffar jag en om jag bor på 27kvm.Jag villgå med huns på fjället, skären, träna lydnad, jaktprov, tolling, apportering, inte skaffar jag en pappilon då.

Nej tack säger jag, svans & öron för min del =) Isak håller nog med mig på den punkten, elelr vad säger du grabben är du trött på svansen än eller ?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0